Päivitetty: 11. Helmikuuta 2007

Jytärin kun nuorena näin, halusin sellaisen itsekin.

[Kuvan klikkaus saattaa avata isomman kuvan uuteen ikkunaan.]



Taisi olla vuosi 2001, kun tuli sellainen olo, että moottoripyöränkin voisi taas
hankkia. Olihan kulunut jo 15 vuotta 70- ja 80-luvun ajovuosista.
Pienen rahankeruu-urakan jälkeen helmikuussa 2002 alkoi tuntua siltä, että ihan
oikeasti voisi alkaa ostotyönkin.

Määrittelin haluamani moottoripyörän seuraavasti:
- korkeintaan kaksi sylinteriä
- ilmajäähdytteinen
- isompi kuin 400 kuutioinen
- metallinen ulkonäkö, mahdollisimman vähän muovia
- "normaali ajoasento"
Aivan lähinaapurista (edesmennyt MasterBike) löytyi sitten jytäri, joka viehätti
Vaikka hinta oli ulkonäköön ja olemukseen nähden hieman yläkanttiin.
Kuukauden odottelun jälkeen lähtöhinta tipahti jo viidenneksen alaspäin ja kun vielä
pääsimme myyjän kanssa yhteiymmärrykseen "pienistä" parannuksista kohtuuhintaan:

- uusi ohjaustanko (itse tehdyn kainalonkuivatustangon tilalle)
- uusi takarengas
- uudet takaiskunvaimentimet
- uudet jarrupalat eteen ja -kengät taakse
- peilit
- sytytyksen ja venttiilien säätö



Tämä jytäri on niinsanottu standardimallinen, rekisteröity Lappeenrannassa maaliskuussa 1979.
Sarjanumeron perusteella 1978 valmistettu Eurooppa (533) malli (1U3).
Autorekisterikeskuksen tietojen mukaan olen tämän ns. Suomipyörän neljästoista omistaja.
Alla tiivistetty historiikki rekisteröintipaikoista:



Minulle iso osa moottoripyöräharrastuksesta nykyään on jatkuva uudistuminen ja rakennus
kohti omaa (alati vaihtuvaa?) näkemystä.

2002: Kausi loppui hieman kesken moottorin kiinnileikkaamiseen. Vuoden lopussa olemus oli
aikalailla ostohetken kaltainen. Vain tavarateline oli lisää ja takalokasuojan asennus
muutettu.



2003: Pääosin "sisäistä" huoltoa ja parantelua. Sivuposkien maalaus ja tarroitus.



2004: Tuulisuoja, kytkinremontti, uudet sivukotelot ja renkaat.



2005: Givi Varese varttikate, uusi satula ja 2-1 pakoputkisto. IKONin iskarit taakse.



2006: Koko takapää uusiksi. LED tekniikkaa vilkkuihin ja takavaloon. Ja lisää tarroja.



Yksityiskohtaisempi historia löytyy http://www.xs650.fi/jukka/

Tällä hetkellä takana 5 kautta jytärillä ja 25 187 kilometriä. Ja uusi ajokausi edessä :-)