Päivitetty: 12. maaliskuuta 2006

Mitä Yamaha XS650 Finland tarkoittaa?

[Klikkaa kuvaa nähdäksesi sen isompana uudessa ikkunassa.
Tosin ei välttämättä toteudu ihan kaikissa kuvissa...]

Yamaha XS650 on eräiden lähteiden mukaan kaikkein brittiläisin moottoripyörä, mitä
japanilaiset ovat koskaan rakentaneet. Ominaisen käyntiäänensä ja varsinkin tärinän
vuoksi se on Suomessa saanut lempinimen "Jytäri".

Tästä syystä Yamaha XS650 Finland on kotimaisemmin "Jytäristit".


(source www.xs650.de)

Seuraavassa Pentti Danbomia lähteenä käyttäen valotan asiaa hieman tarkemmin.

Yamahan ensimmäinen nelitahtinen moottoripyörä XS1 esiteltiin Tokion moottoripyöränäyttelyssä 1969.
Ensimmäinen Euroopan-malli, XS2 esiteltiin kaksi vuotta myöhemmin. Monille tämä XS2 650 Street
on se ainoa oikea Jytä-Jammu.
Eurooppaan XS1-mallia ei koskaan tuotu Suomeen uutena, kuten ei myöskään XS1B- mallia.
Maailmanlaajuisesti ihmeteltiin, miksi Yamaha teki brittihenkisen twinin samaan aikaan
kun esimerkiksi Honda esitteli legendaarisen 750 Four -mallinsa.
Tehtaalla kuitenkin uskottiin, että konsepti toimii ja ostajia löytyy. Olihan pyörässä
yksinkertainen ja helppohuoltoinen tekniikka. 653-kuutioinen ja yhdellä ketjukäyttöisellä
sylinterikannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu moottori on ulkonäöltään brittihenkinen
ja jopa vanhahtavan näköinen.
Sylinterien mitat ovat 75 x 74, ja moottorilohkot avautuvat vaakatasossa. Ratkaisulla saavutettiin
tiivis rakenne, joten öljyvuodot ovat harvinaisia.
Jytä-Jammussa on viisi vaihdetta ja vaihteisto on helppokäyttöinen. Kytkin on vaijerikäyttöinen
ja varsinkin vanhemmiten jäykkä, kaupunkiajossa tietää käyttäneensä kytkintä.
XS2-mallissa on jo sähköstartti, joka puuttui XS1:stä. Starttia käytetään oikealla puolella olevalla
kahvalla. Kun kahvaa painaa niin ensiksi se painaa vaijerin välityksellä vasemman puolen
pakoventtiiliä auki ja sen jälkeen startti hyrähtää kun paine on pienempi.
Vanhemmiten startti ei kylläkään ole mikään vahvin rakennelma, ja moni käyttääkin vain
poljinta käynnistyksen.
Kaksi Mikuni kaasutinta hoitavat Jytärin polttoaineen annostelun. Bensaa kuluu 5-6 litraa
satasella. Tankkiin mahtuu vain12,5 litraa, mikä takaa pysähdykset sopivin välimatkoin.

Vauhtia

Tehoa Yamaha XS2:lle luvattiin 53 hevosvoimaa, joka riittää valmistajan mukaan jopa
185km/h huippunopeuteen. Se oli aikamoista menoa sen aikaisilla renkailla ja varsinkin
Suomen teillä.
Ajettavuudessa oli monen mielestä puutteita löysähkön kaksoiskehtorungon takia, siinä
kun ei ollut mitään välitukitankoja. Kieltämättä runko jonkin verran löysä onkin,
varsinkin nykymittapuun mukaan.
Moni paransi ajettavuutta vaihtamalla heti uutena takaiskunvaimentimet Konin valmisteisiin.
Tehdaskin tiedosti valitukset, ja jo vuoden 1974 mallissa oli huomattavasti parempi runko,
mallimerkintänä oli silloin TX 650A, jota ei kuitenkaan pidä sekoittaa vuoden -73 malliin
joka on XS2-malli, nyt uudella mallimerkinnällä.


(source www.xs650.de)

Jytärin varustus on varsin hyvä. Nopeusmittarin lisäksi siinä on kierroslukumittari ja
merkkivalot vilkuille, kaukovalolle ja vapaavaihteelle. Myös tappokatkaisin löytyy oikeasta kahvasta.
Jarruvalo toimii niin etu- kuin takajarrulta. Edessä on levyjarru ja takana tankovälitteinen
rumpujarru. Etujarrua moni luonnehti aikoinaan mairittelevasti herkkätuntoiseksi ja tehokkaaksi.
Jytä-Jammussa on paljon kiiltävää kromia. Maalattuja osia ovat vain polttoainetankki,
lyhdyn korvat, lyhdyn koppa sekä sivuposket. Värivaihtoehtoja XS2-mallissa oli kaksi,
puna-valkoinen ja oranssi-kelta-musta.
Runko on kaikissa mustaksi maalattu. Painoa on ajokunnossa noin 230 kiloa.
Jytä-Jammu maksoi vuonna 1972 Tekniikan Maailman mukaan hiukan alle 7 000 markkaa.
Yamaha XS 650 -malleja tehtiin XS1-mallista US Custom -malleihin asti vuodesta 1969
aina 80-luvun alkupuoliskolle asti.


(source www.xs650.de)

Jytäjammu 2000-luvulla

Jytä-Jammu, Jytäri, Julma-Jammu, Jytä tai millä nimellä sitä sitten halutaankin kutsua
elää ja voi hyvin. Pyöriä löytyy joka lähtöön: hyvin säilyneitä alkuperäisiä, entisöityjä
museopyöriä, chopper-henkisesti tai cafe-racer-tyylisesti rakenneltuja. Jytäri on aina ollut
haluttu rakentelun kohde.
Ajettiin niillä aikoinaan kilpaakin, Yhdysvalloissa maarata-ajoja ja jopa Suomessa sivuvaunucrossia.
Muutama vuosi sitten osien saanti oli vielä pieni ongelma, mutta nykyään maailmalla on pelkästään
Jytäreihin erikoistuneita liikkeitä. Niiltä saa niin alkuperäisiä kuin uustuotanto-osia, kuin myös
rakenteluun sopivia osia ja tarvikkeita.

Maailmanpyörä

Jytä-harrastajia löytyy ympäri maailmaa. Yhdysvaltain lisäksi varsinkin Saksassa ja Hollannissa
on vahvat harrastajapiirit. Pohjoismaissa ainakin tanskalaisilla on oma XS 650 –kerhonsa.
Suomessa ei ole virallista kerhoa, mutta internetistä löytyy runsaan 150 kirjautuneen harrastajan
keskustelufoorumi. Tälle foorumille ovat kaikki Jytäreistä kiinnostuneet tervetulleita.
Jytäristit osallistuvat aktiivisesti eri tapahtumiin kuten Japsistarojen kokoontumisajoihin
ja Veteraaniralliin.
Pelkästään Jtäreille tarkoitettuja tapahtumia on muutama kesässä, esimerkiksi Vesijärven ympäriajo
on järjestetty nyt kolmena kesänä.
Vehoniemen automuseolla on kokoonnuttu elokuun puolen välin jälkeen muutaman kerran. Osanotto on
vielä ollut laimeahkoa, mutta toivottavasti jo ensi kesänä saataisiin koolle yli 20 Jytäriä.
Tavallisesti pyöriä on ollut 6-10. Veteraanirallissa Himoksella vuonna 2004 taisi syntyä ennätys,
13 Jytäriä.